کد مطلب:276328 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

جمع کلمه بر توحید و اسلام
در دعای ندبه آمده است: «أَیْنَ جامِعُ الكَلِمَةِ عَلَی التَّقْوی»؛ كجاست آن كه سخنان را به تقوا جمع می نماید.

در كتاب المحجّه و غیر آن از امیر مؤمنان علی علیه السلام درباره آیه: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ»؛ [1] ؛



[ صفحه 139]



برای آن كه او را بر همه دین برتری بخشد، آمده كه فرمود: تا جایی كه هیچ آبادی نماند مگر این كه هر صبح و شام بانگ شهادت لا إله إلاّ اللَّه ومحمّد رسول اللَّه در آن بلند شود. [2] .

و از ابن عبّاس (همان كسی كه گفته: بیشترین مطالبی كه در تفسیر گفته ام از امیر مؤمنان علیه السلام گرفته ام) آمده است: این آیه تحقق نمی پذیرد مگر وقتی كه یهودی و نصرانی و صاحب كیشی نماند؛ مگر آن كه به حقّ (یعنی اسلام) گرویده شود، تا این كه گوسفند و گرگ، گاو و شیر، انسان و مار، از یكدیگر در امان باشند، و تا این كه موش انبان را نجود و تا این كه جزیه برداشته و صلیب شكسته و خوك كشته شود و همان است فرموده خداوند متعال كه می فرماید: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُونَ»؛ [3] برای آن كه او را بر همه دین برتری بخشد هر چند كه مشركان خوشایندشان نباشد. و این هنگام قیام قائم علیه السلام خواهد بود. [4] .

و علی بن ابراهیم در تفسیر این آیه گفته است: این آیه درباره قائم آل محمد - عجّل اللَّه فرجه الشریف - نازل شده است.

و در كتاب المحجّة از عیّاشی روایت است كه در تفسیر خود از حضرت صادق علیه السلام درباره آیه: «وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمواتِ وَالأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً»؛ [5] و هر آن كه در آسمان ها و زمین است خواه و ناخواه برای او تسلیم است. آورده كه فرمود: هنگامی كه قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - قیام كند هیچ زمینی باقی نمی ماند مگر این كه در آن شهادت لا إله إلاّ اللَّه ومحمّد رسول اللَّه اعلام می شود. [6] .

و احادیث در این زمینه جداً زیاد است كه بعضی از آن ها گذشت و بعضی دیگر نیز ان شاء اللَّه خواهد آمد.



[ صفحه 140]




[1] سوره فتح، آيه 28.

[2] المحجّة: 86.

[3] سوره توبه، آيه 33.

[4] المحجّة: 87.

[5] سوره آل عمران، آيه 83.

[6] المحجّة: 50.